Wie heeft het voor het zeggen in jouw zaak in 2016?

Doelen virtuele assistente

Vorige week had ik een gesprek met een klant die heel succesvol is.  Het afgelopen jaar draaide zijn zaak als nooit tevoren. Hij nam personeel aan - in tijden van crisis kan dat tellen - maar kan nog steeds de vraag naar zijn diensten amper volgen.  Omdat ik een social media strategie voor hem aan het uitwerken ben, vroeg ik naar zijn bedrijfsdoelstellingen voor 2016.  "Geen." zei ie "Ik stel mezelf geen doelen.  Doelen stellen, beperkt je in je vrijheid.  Je legt jezelf druk op omdat je die doelen absoluut wil halen en je bent teleurgesteld als je ze niet haalt. Ik volg gewoon mijn buikgevoel in het moment."  Ja...dat vond ik een verfrissende gedachte.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"...  dat is meer dan eens gebleken in mijn leven.  Mooi uitgestippelde plannen die in duigen vielen door ... hoe heet het ook alweer... ah, ja, het leven... En wat antwoord je wanneer men je tijdens sollicitatiegesprekken de vraag stelt "waar zie je jezelf binnen 5 jaar?".  "Nergens" dacht ik dan eerlijk gezegd "want ik wil die man hierboven niet aan het lachen brengen... "

Dus ja, geen plannen maken, ik kan me er iets bij voorstellen.  En toch betrap ik me er op dat ik een businessplan heb gemaakt, doelen heb gesteld, in behapbare brokken opgedeeld en ze realiseer...  Want "failing to plan, is planning to fail" zegt een andere volkswijsheid. Maar het kan dus ook anders.  En dat is het leuke aan ondernemerschap.  Je bepaalt helemaal zelf wat je doet en hoe je het wil doen.  Volg je je buik, hart of hoofd?  Of alle drie? It's up to you. By the way, wat volg jij in 2016?

 

 

 

Wel of niet op Facebook?

administratieve assistente

De afgelopen maanden was het een herrie van jewelste in mijn hoofd.  Een Facebook-welles-engeltje raakte het niet eens met een Facebook-nietes-duiveltje. 

Het engeltje vond dat ik na jaren koppig wegblijven van Facebook toch absoluut een bedrijfspagina moest aanmaken.  "Je moet gewoon op Facebook actief zijn tegenwoordig", "je kan je netwerk online nog versterken" of "je kan ook je klanten beter advies geven" werd me in het oor gefluisterd. Het Facebook-nietes-duiveltje schreeuwde daarop dat ik m'n eigen koers best kon varen "jij hebt Facebook niet nodig want je werkt B2B", "het gaat teveel tijd opslorpen" of "Facebook gaat jouw privacy schenden".

Pffff.  Het was een flink partijtje woordping-pong waar geen einde aan kwam. En toen kwam de doorbraak: "schaamte"...  Ken je dat?  Dat vervelend gevoel dat je krijgt als je tekort schiet.   Of iets onbehoorlijk gedaan hebt. Het gevoel stak de kop op tijdens de eerste sessie van de cursus Social Media Consultant.  Ik vond dat ik online al goed bezig was met een eigen website, een blog, LinkedIn, Twitter en Youtube.  Maar Nancy, de trainer, wou graag weten wie er nog niet op Facebook actief was.  Ik moest een loodzware vinger de lucht insteken. Er volgden slides met verpletterende cijfers en argumenten waarom je je bedrijf wel moet plaatsen op het nr 1 sociale platform in België.  En zeker als Social Media Consultant... Het deed het duiveltje afdruipen en het engeltje juichen. 

Ondertussen ben ik helemaal bekeerd.  Enkele redenen?

  • Bijna 6 miljoen Belgen zitten op Facebook. Ook je klanten, leveranciers en concurrenten dus.  Dat levert waardevolle informatie op. Je krijgt ook nog beter voeling met je doelgroep.  Hun noden en wensen.  En daar kan je bedrijf dan weer op inspelen.
  • Mensen vertrouwen geen reclame meer over producten en diensten.  Ze gaan liever af op ervaringen en getuigenissen van familie en vrienden.  En waar kan je die vinden?  Juist... 
  • In het geval dat er wat kritiek is, weet je tenminste dat er een probleem is en kan je actie ondernemen.  Dat laatste is trouwens ook een pleidooi om de andere belangrijke social media platformen te monitoren.  Of ten minste een Google alert op te zetten om te weten wat er op het internet over jouw bedrijf gezegd wordt.  Als je dit niet kent, dan kan je mijn filmpje hierover bekijken.
  • Facebook is een extra middel om trafiek naar je bedrijfswebsite te genereren.
  • Je bedrijfspagina maakt dat je nog beter vindbaar bent in Google.
  • En daarbij: het is gewoon ook leuk :-)

En dus: als je graag ziet wat het geworden is: klik hier voor de link naar de Facebookpagina van binoom. Volg me er gerust voor meer nieuws. 
 

Eindejaarsattenties voor je klanten: 5 tips

relatiegeschenken

Heb je ook het gevoel dat Kerstmis weer als een boemerang op ons afkomt? Mijn schoonmoeder vroeg me enkele weken geleden wat onze plannen waren met de feestdagen en toen wist ik hoe laat het was.  Tijd om aan eindejaarscadeautjes en familiefeestjes te denken.  Sommige klanten vroegen me dan weer of ik ideetjes had voor de eindejaarsattenties voor hun eigen klanten.  En misschien vraag jij je ook af waar je jouw relaties dit jaar mee kan verrassen?  Geen inspiratie?  Deze 5 tips helpen je vast vooruit:

1.      Heb je een groot aantal klanten, dan kan je tegen een prijsje een geschenk met jouw logo laten bedrukken.  Neus maar eens rond op sites als premiumgids.nl of eurogifts.be en je vindt vast iets naar je gading dat ook een link heeft met je business.  Schrijf of verkoop je bvb boeken dan kan een ludieke boekensteun handig zijn want geef toe, wie heeft er geen boeken in huis?  Denk maar alleen al aan de talrijke kookboeken van een Leuvense chef of een ex-Miss België die onze keukens rijk zijn. Ben je klusser aan huis dan zijn je klanten vast blij met een automatisch oprolbaar meetlint of een zaklampje.  Komt toch altijd van pas, neen?

2.      Oké.  Fiscaal gezien is het misschien wat minder interessant aangezien je voor de volle aftrekbaarheid van een relatiegeschenk een onuitwisbaar logo op je geschenk moet aanbrengen maar logo’s die in de mond smelten, zijn door een klant zeker ook niet te versmaden of wat vind je van deze logo-pralines?  En deze tip krijg je dan nog wel van iemand die een allergie voor chocolade heeft.  Aaaargggh, hoe oneerlijk kan het leven zijn…

3.      Heb je minder klanten omdat je bijvoorbeeld werkt als consultant voor 1, 2 of 3 bedrijven? Dan kan je de attenties nog meer personaliseren.  Denk aan de interesses of hobby’s van je klanten en stel je in hun plaats.  Wat zou hen plezier kunnen doen?  Voor de snorkelaar (je weet wel, iemand die snorkelt) een nieuw hip snorkelmasker? Een verwenpakket voor een avondje uit met filmtickets en een aperitiefbon in een trendy bar voor de levensgenieter? (Om alle misverstanden te voorkomen: niet voor jou en je klant maar voor je klant en haar of zijn partner… deugh… ).

4.      En wat denk je ervan om een cartoon te laten maken van je klant die hij/zij kan gebruiken in zijn of haar sociale media? Op een site als fiverr.com kan dit al vanaf 5 dollar op basis van een foto en wat info over de interesses of het beroep van de persoon.  Leuk toch?

5.      Wat ik van plan ben dit jaar?  Omdat ik zelf net mijn liefste hond verloor en omdat mijn klanten zowat allemaal een groot hart voor dieren hebben, ga ik dit jaar in hun en mijn naam een  gift doen aan een dierenasiel.  Geen kerstkaartjes dus of chocolade logo-pralientjes maar wel geld voor hondenbrokken en hooi. Want wat verwarmt er meer je hart in de koude winter dan weten dat je een dier gelukkig gemaakt hebt? Niets toch?