Wel of niet op Facebook?

administratieve assistente

De afgelopen maanden was het een herrie van jewelste in mijn hoofd.  Een Facebook-welles-engeltje raakte het niet eens met een Facebook-nietes-duiveltje. 

Het engeltje vond dat ik na jaren koppig wegblijven van Facebook toch absoluut een bedrijfspagina moest aanmaken.  "Je moet gewoon op Facebook actief zijn tegenwoordig", "je kan je netwerk online nog versterken" of "je kan ook je klanten beter advies geven" werd me in het oor gefluisterd. Het Facebook-nietes-duiveltje schreeuwde daarop dat ik m'n eigen koers best kon varen "jij hebt Facebook niet nodig want je werkt B2B", "het gaat teveel tijd opslorpen" of "Facebook gaat jouw privacy schenden".

Pffff.  Het was een flink partijtje woordping-pong waar geen einde aan kwam. En toen kwam de doorbraak: "schaamte"...  Ken je dat?  Dat vervelend gevoel dat je krijgt als je tekort schiet.   Of iets onbehoorlijk gedaan hebt. Het gevoel stak de kop op tijdens de eerste sessie van de cursus Social Media Consultant.  Ik vond dat ik online al goed bezig was met een eigen website, een blog, LinkedIn, Twitter en Youtube.  Maar Nancy, de trainer, wou graag weten wie er nog niet op Facebook actief was.  Ik moest een loodzware vinger de lucht insteken. Er volgden slides met verpletterende cijfers en argumenten waarom je je bedrijf wel moet plaatsen op het nr 1 sociale platform in België.  En zeker als Social Media Consultant... Het deed het duiveltje afdruipen en het engeltje juichen. 

Ondertussen ben ik helemaal bekeerd.  Enkele redenen?

  • Bijna 6 miljoen Belgen zitten op Facebook. Ook je klanten, leveranciers en concurrenten dus.  Dat levert waardevolle informatie op. Je krijgt ook nog beter voeling met je doelgroep.  Hun noden en wensen.  En daar kan je bedrijf dan weer op inspelen.
  • Mensen vertrouwen geen reclame meer over producten en diensten.  Ze gaan liever af op ervaringen en getuigenissen van familie en vrienden.  En waar kan je die vinden?  Juist... 
  • In het geval dat er wat kritiek is, weet je tenminste dat er een probleem is en kan je actie ondernemen.  Dat laatste is trouwens ook een pleidooi om de andere belangrijke social media platformen te monitoren.  Of ten minste een Google alert op te zetten om te weten wat er op het internet over jouw bedrijf gezegd wordt.  Als je dit niet kent, dan kan je mijn filmpje hierover bekijken.
  • Facebook is een extra middel om trafiek naar je bedrijfswebsite te genereren.
  • Je bedrijfspagina maakt dat je nog beter vindbaar bent in Google.
  • En daarbij: het is gewoon ook leuk :-)

En dus: als je graag ziet wat het geworden is: klik hier voor de link naar de Facebookpagina van binoom. Volg me er gerust voor meer nieuws.