Hoe scoor je als zaakvoerder met je visitekaartje?

Deze week kreeg ik een stapel visitekaartjes te verwerken van een klant.  Altijd leuk om te zien hoe mensen omgaan met de 47 vierkante centimeter die zo’n kaartje biedt.  In alle vormen en kleuren ontworpen: creatief, nonchalant, luxueus, krenterig, luid, rustig, onduidelijk, gestructureerd, …
Ik weet niet hoe jij dat ziet maar een visitekaartje maakt voor mij deel uit van het “eerste-indruk” pakketje.  Krijg ik van iemand een druk en schreeuwerig kaartje?  Weinig kans dat ik dan nog een kijkje ga nemen op de website van die persoon.  Of ben ik nu te streng?

Voor- en achterkant van mijn visitekaartje

Zelf ben ik voor mijn visitekaartje samen gaan zitten met een grafisch ontwerper.  Hij stelde de juiste vragen en had meteen door wat ik wou.  Daar voegde hij nog een snuifje advies aan toe en het was beklonken.

Heb je een eigen zaak?  Dan is het ontwerp van je visitekaartje met een grafisch ontwerper zeker een aanrader. Je kaartje straalt meteen meer professionaliteit uit.  En oké.  Ik weet dat er platformen zijn waar je kaartjes gratis of tegen een spotprijs online kan ontwerpen.  Maar geef toe.  We zijn niet allemaal geboren ontwerpers.  Of kies je dan een dertiende-uit-een dozijn template?  Neen, geloof me, een goede grafisch ontwerper heb je nodig.

Dit gezegd zijnde.  Welke tips kan ik meegeven; wat zijn enkele do’s and don’ts die ik onthoud van het verwerken van visitekaartjes als VA en als onderneemster?

Zet zeker je naam, je functie, je telefoonnummer, de naam van het bedrijf en een goede verwijzing naar de activiteit van je bedrijf op het kaartje.  Dun bezaaid zijn de ijverigen onder ons die de dag van het contact meteen werk maken van een input in hun database.  En ons geheugen vertoont al eens gaten.  Weet jij na een maand nog wat Jan Janssens, zaakvoerder van firma NIetsZeggendeNaam doet? Hoe meer info er op het kaartje staat over zijn functie en zijn bedrijf, hoe sneller de Gruyère in je hoofd een Maredsous wordt. En dat bespaart iedereen tijd.

Een speciale vermelding geef ik aan 2 kaartjes van het stapeltje waarop een fotootje staat van de persoon.   Heel handig als je gezichten makkelijk vergeet.

Wat ook niet bevorderlijk is voor een gebrekkig geheugen, zijn visitekaartjes met 2 namen op.  Het komt ook een beetje krenterig over.  Heeft het bedrijf geen budget om twee aparte visitekaartjes te laten maken?  En wie van die twee personen heb je weeral juist ontmoet? Dus ja, 1 visitekaartje per persoon graag.

Indien locatie voor jou van belang is, dan zijn je adresgegevens ook nuttig.  En de url van je website is uiteraard een must.

Niet noodzakelijk maar toch wel handig, is het vermelden van je BTW nummer op je kaartje.  Wanneer iemand met je in zee wil gaan, kan ie je meteen in de kbo terugvinden.  Of handig om aan je nieuwe leverancier te geven die jouw factuur moet opmaken.

Laat zeker ook wat schrijfruimte op je kaartje.  Hoeveel? Voldoende zodat iemand er een kleine nota op kan maken.  Want geef toe.  Als je 10 mensen spreekt op een netwerkevent, moet je dan niet af en toe een aantekening maken? En een volledig zwart kaartje ziet er wel cool uit maar is ook niet zo handig op dat vlak.

In de stapel kaartjes die ik te verwerken kreeg, waren er zeker 5 zonder mailadres!  Hoe kan dat?  Als je het weet, mag je me het laten weten…  op christine@binoom.be ;-) Dus ja, noteer je mailadres en liefst het mailadres dat je gebruikt op LinkedIn. Als ontvanger van je kaartje kan ik je dan meteen een uitnodiging sturen via LinkedIn.

Ik zag ook ontzettend veel info@ adressen.  Dat vind ik persoonlijk nogal onpersoonlijk;-) . Bij een info@ adres, stel ik me altijd de vraag bij wie de mail juist terecht komt. Best is dus een naam@ adres.

Adressen die ook niet zo veel vertrouwen inboezemen zijn bedrijfsadressen met @hotmail.com, @gmail.be of 1x2j56@provider.be adressen.  Als zaakvoerder koppel je dus best je mailadressen aan je domeinnaam.  Zo wordt het voornaam.achternaam@jebedrijf.be of voornaam@jebedrijf.be .  Beter toch?

Zorg ook dat het adres niet te lang is en dat het makkelijk in te voeren is.  Veel koppeltekens, afkortingen en punten maken de kans op fouten … en ergernis… alleen maar groter.

Een leesbare font is ook erg belangrijk.  Zorg alleszins dat er geen vergrootglas aan te pas moet komen. 

En een QR-code waarmee al je gegevens meteen in de smartphone kunnen ingescand worden, dat is natuurlijk ook super handig. 

Conclusie: heel wat zaken om rekening mee te houden op zo’n klein kaartje.  De belangrijkste tip is volgens mij om met een grafisch ontwerper hiervoor samen te zitten.  Hij of zij helpt je mee te denken over je huisstijl en wat nodig is.  En zo scoor je punten bij de eerste indruk.