Welke bedrijfsactiviteit slorpt jouw meeste tijd op?

Toen ik zo'n anderhalf jaar geleden opstartte met m'n zaak, bleek al snel dat ik er 7 dagen op 7 mee bezig was.  Werken aan en in de zaak.  Zelfs 's nachts bleek ik ideeën te herkauwen.  Een vorige ervaring als zelfstandige had me geleerd dat dit niet haalbaar is op lange termijn (tenzij je een Duracell konijn bent) maar ja, nood breekt wet. Bij de opstart kan je moeilijk anders doen.

In januari maakte ik dan een evaluatie van de activiteiten die het meeste tijd opslorpten bij het werken aan mijn zaak en dat was zonder enige twijfel het luik "bijscholing".  Een abonnement op het online platform Lynda.com leek mijn dorst naar kennis maar niet te kunnen lessen.  Ik volgde ook veel webinars, verdiepte me in tal van artikels en ging naar voordrachten en cursussen over HR, Marketing,  Netwerken, IT, Sociale media, enz...  Alles wat ik maar een meerwaarde vond voor het dienstenaanbod aan mijn klanten.  En ik stak er heel wat van op.  Van hoe je je website kan optimaliseren voor Google tot wat de toekomst is op vlak van facturatiesytemen.

De vermoeidheid begon me parten te spelen en ik vroeg me af of ik me niet beter kon specialiseren in één luik.  Dat is trouwens iets wat ik veel collega's zie doen en wat experten ook aanraden in mijn vakgebied.  Sommige collega's specialiseren zich in afspraakplanning, in telefonische prospectie, in sociale media, in boekhouding, enz. Het idee speelde een aantal maanden in mijn hoofd.  Wat een opluchting zou het zijn om alle aandacht te kunnen focussen op 1 kennisgebied!  Alleen... ik ken mezelf en besefte dat ik me na een aantal maanden steendood zou vervelen.  Ik hou van een ruime horizon met veel variatie.  Zo is deze maand weeral omgevlogen omdat ik zo'n divers pakket aan taken tot een goed einde heb mogen volbrengen voor m'n klanten.  Wat heb ik zoal gedaan?

  • nieuwsbrieven opgemaakt, vertaald en uitgestuurd met MailChimp
  • een overzicht van event locaties opgemaakt voor een klant die workshops geeft
  • een facturatiesysteem geconfigureerd voor een klant zodat ze voortaan haar facturen vlot kan opmaken en opvolgen (ipv met Excel te werken)
  • telefonische enquêtes gedaan bij klanten van een klant
  • PowerPoint presentaties geassembleerd en vertaald
  • afspraken en online trainingen (met GoToWebinar) ingepland
  • blogs verspreid op verschillende sociale media
  • personeelsadministratie geregeld in samenwerking met een sociaal secretariaat
  • een klant geholpen haar LinkedIn profiel te vervolledigen
  • praktische infobladen (met o.a. routebeschrijving) opgemaakt
  • verblijf geregeld in het buitenland voor een zakenreis

Is dat niet leuk?  Ik vind het alleszins boeiend om klanten bij te staan in verschillende facetten van hun zaak. En omgekeerd merk ik dat klanten het gewoon super praktisch vinden om een generalist aan hun zijde te hebben.

Dus, de weg om voor 1 specialisatie te gaan, heb ik niet ingeslagen.  Wat ik wel gedaan heb, is een rem zetten op mijn dorst naar kennis. Er is zoveel informatie waarin je jezelf helemaal kan verliezen als je zoveel interesses hebt.  Hoe dat ik dat gedaan heb?

  • Het eerste waar ik in gesnoeid heb, zijn het aantal gevolgde webinars.  Ik merkte dat de tijd die ik erin stak niet overeen kwam met de output die ik eruit haalde.  Zeker bij de gratis webinars die vaak een goede manier zijn voor een spreker om z'n diensten te promoten maar waarbij meestal vooral basistips weggegeven worden.  Voor mensen die net kennis maken met het besproken onderwerp is dit natuurlijk prima maar ik haal er meestal weinig nieuwe informatie uit.  Daarom beperk ik me nu tot webinars die binnen een betalende formule worden aangeboden (tenzij ik echt wel geïnteresseerd ben in de diensten die de spreker aanbiedt).  Zo zijn de webinars van het LoveToBeFree platform van Unizo best interessant of de webinars van AssistantPlus.
  • Ik volg gerichte, korte cursussen rond één bepaalde topic waarop ik me in die periode dan focus. Momenteel volg ik een cursus die... hout vasthouden... me volgend jaar het certificaat van Social Media Consultant zal opleveren.  Handig om klanten nog beter bij te staan bij hun Social Media vragen.
  • Wat betreft gratis lezingen ben ik ook heel selectief geworden omdat het net zoals bij seminars vaak om promotie gaat van het dienstenaanbod van de spreker.  En daar is natuurlijk niets verkeerd mee maar ik merk gewoon dat input van tijd en energie voor mij niet in verhouding staan met de output.  Ook daar is mijn ervaring dat als je ervoor betaalt, je meer waar voor je geld en tijd krijgt.

En die tijd is nodig om de batterijen terug te kunnen opladen.  Sinds een aantal maanden geniet ik dus terug volop van mijn weekends en (meeste) avonden.  En dan kijk ik bijvoorbeeld graag naar tv-programma's die met het ondernemerschap te maken hebben zoals 'The Fixer' met Alex Polizzi.  Als mentor-onderneemster gaat Alex zaakvoerders die op de rand van het faillissement staan,  uit de nood helpen.  Onlangs hoorde ik haar beweren dat zelfstandigen geen vrije tijd hebben en geen spaargeld.  Alhoewel ik het doorgaans eens ben met haar beweringen, kan ik me niet in dit statement vinden.  Geen vrije tijd is op lange termijn gewoon slopend en doodt je creativiteit.  En over ondernemen zonder financiële persoonlijke buffer zou ik ook wel een boompje kunnen opzetten. 

En dan ga ik nu wat vrije tijd benutten trouwens.  Maar eerst nog even dit:  welke activiteit slorpt jouw meeste tijd op bij het werken aan je zaak?  Is het een probleem en zo ja, hoe ga jij dat dan oplossen?  Je mag het me altijd laten weten, ik ben benieuwd!