Drie tips voor een efficiënte organisatie van je computerscherm

Murphy was enkele weken geleden te gast.  Op het drukste moment van de week weigerde mijn laptop nog op te starten.  Anders gezegd: hij was gecrasht.  Met dank aan een Windows update.  Ik was even zoet met het herstel en verloor kostbare tijd die ik op dat ogenblik broodnodig had.  Een hoop irritatie en stress tot gevolg.  Je kent het vast wel.

Dus vroeg ik me na het crisismoment af hoe ik dit een volgende keer zou kunnen voorkomen.  Hoe zou ik mijn werk zo snel mogelijk kunnen verderzetten ondanks een laptop die de geest nog eens gaf?  Het antwoord was snel gevonden.  Simpelweg door een goedkope back-up laptop te kopen waar ik al mijn programma's en voorkeursinstellingen op zou configureren.  Een beetje zoals het reservewiel dat je in de koffer van je auto liggen hebt.  Het laat je toe om verder te rijden tot je een nieuwe band hebt.  Bon, oké, de metafoor gaat niet helemaal op want het zou eerder zijn alsof je een mini-auto in je koffer liggen hebt waarmee je kan verder rijden tot je defecte auto hersteld is maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Zo gezegd, zo gedaan.  En hier staat ie nu te pinken, mijn nieuwe back-up laptop, gekocht voor zo'n 300 Euro dus dat valt reuze mee met alle nodige basisfeatures en voldoende RAM en harde schijfgeheugen.
En dan begint de installatie ervan en besef je weer dat een efficiënte laptopconfiguratie nodig is om tijd te winnen.

In mijn kantoor vind ik elk document graag binnen de 7 seconden terug.  Op mijn laptop streef ik ernaar om met zo weinig mogelijk clicks mijn documenten te openen en acties te verrichten.  Hoe bereik ik dit?
Wel, nu ik toch een nieuwe laptop moet configureren, dacht ik van "laat ik dat eens illustreren met een filmpje".  Et voilà...